TaxBackJapan
Mount Fuji boven Tokio bij nacht

Haal je
10% terug in Japan

Betaal de volle prijs in de winkel, scan uw paspoort op de luchthaven en de belasting komt terug naar u. Bijgewerkt voor de regels vanaf 1 november 2026.

¥5,000
Min. per bon
10%
Standaard belasting
90 dagen
Om Japan te verlaten

Snelle teruggavecheck

Voer een bon totaal in om te zien of het in aanmerking komt en wat u terugkrijgt.

Bonnen opslaan in de calculator

Hoe het nu werkt

1

Winkel zoals gewoonlijk

Gewoon winkelen! Toon uw paspoort bij de kassa en bewaar elke bon. U betaalt nu de volle prijs; uw belasting krijgt u later terug.

2

Scan op de luchthaven

Voordat je je bagage incheckt, scan je paspoort bij de belastingvrije terminal. Het duurt ongeveer een minuut, en je aankopen mogen in je bagage blijven.

3

Groen? Je bent klaar

Een groen scherm betekent normaal inchecken. Een rood scherm: toon die items eerst aan de douane, ze mogen tot dan in je koffer blijven.

4

Geld terug

De winkel betaalt de belasting terug via de methode die u bij aankoop heeft gekozen, bijvoorbeeld terug naar uw kaart.

Lees de volledige gids

Winkelzoeker

Kaart en directory

Teruggavelog

Drempels bijhouden

Luchthavenkiosken

Waar te scannen

Checklist

Voordat je vliegt

Wat veranderde op 1 november 2026

Japan heeft zijn oude directe belastingvrije systeem vervangen door een op restitutie gebaseerd model. Toeristen betalen nu de volledige prijs inclusief belasting in de winkel, en de 10% verbruiksbelasting wordt terugbetaald nadat de douane bevestigt dat de goederen Japan verlaten. De oude verzegelde-zakregel voor verbruiksgoederen is vervallen, en algemene goederen en verbruiksgoederen tellen nu samen voor hetzelfde minimumbedrag.

Het minimum is ¥5.000 exclusief belasting per bon, en er is geen bovengrens meer. Dat betekent dat een enkele aankoop van een souvenir van ¥5.000 in aanmerking komt, evenals een camera van ¥500.000.

Wie de terugbetaling kan claimen

Buitenlandse bezoekers die Japan binnen de afgelopen zes maanden zijn binnengekomen, kunnen gebruikmaken van belastingvrije winkels. Je moet de goederen zelf uit Japan uitvoeren en binnen 90 dagen na aankoop vertrekken. De douane bevestigt de export wanneer je je paspoort scant bij een belastingvrije terminal in de vertrekhal, voordat je je bagage incheckt.

De meeste goederen worden belast met 10%. Voedsel en niet-alcoholische dranken die u mee naar huis neemt, worden belast tegen het verlaagde tarief van 8%, dus de teruggave op boodschappen is iets kleiner. Alcohol en restaurantmaaltijden zijn altijd 10%.